fredag 9 mars 2012

För att det är dags att göra skillnad

I Stockholm finns det ungefär 3000 personer som är hemlösa. Och vad räknas då som en hemlös? I en undersökning som Stockholm har gjort så är definitionen av en hemlös såhär:

"En hemlös är en person som saknar egen eller förhyrd bostad och som inte bor i något stadigvarande inneboendeförhållande samt är hänvisad till tillfälliga boendealternativ eller är uteliggare.
Till de hemlösa räknas personer som bor på institutioner eller härbärgen och som inte har någon bostad ordnad vid en eventuell utskrivning.
Till de hemlösa räknas också personer som bor hos olika kamrater eller bekanta (max 3 månader)"

Och då kan man ju fråga sig. Vart finns dessa boenden och hur många är dom? 
I Stockholm finns det inte många härbärgen. Det finns 6 st akuta boenden för hemlösa. Och från en artikel i STHLM CITY för några månader sen så skriver man att "Stockholm har insett att härbärgen inte är en lösning, och ska till 2013 HALVERA stadens akuta boenden. 

Från samma artikel i STHLM CITY så säger Jimmy 32 år gammal att han hellre bor i sin koja i skogen än att ta in på ett härbärge. För när du ska komma in så krävs personnr, att du är skriven i staden och att du är drogfri. Han säger att få hemlösa vill ens bo där. Och väl inne så blir man bara av med sina grejer. 

En fråga som jag har ställt mig är, hur tänkte Stockholm här?!
När antalet hemlösa är nästan 3000 och antalet härbärgen är 6 st, ja då för att alla ska få tak över huvudet så skulle man behöva ta in 500 personer i en lokal. 
Dagens akut boenden rymmer ungefär 30 personer. 
Det som är ÄNNU mer skrattretande är att Stockholms Stad har en "tak över huvudet"- policy för att alla i Stockholm ska ha ett tak över huvudet när natten kommer krypande. 

Jag klagar VERKLIGEN inte på dom organisationer som faktiskt gör skillnad. Dom gör ett FANTASTISKT jobb. MEN, problemet är vad Stockholm lägger pengar på. Visst, dom har gått in med en del pengar, men inte tillräckligt. Det byggs tex 2 nya arenor för miljarder kronor. Varför? jo för att dom andra är tydligen för små. Och Stockholm har ju såååå fruktansvärt mycket händelser för att fylla, inte 1, inte 2, inte 3, inte 4, inte 5, utan 6 st arenor. 
Jag vet knappt om jag ska skratta eller gråta. 
Visst, det finns ju tv program som "Den hemlige miljonären" som skänker en del pengar. Men det är samma sak där. Dom äckligt rika människorna som är med, skänker bara smulor av sin förmögenhet. 
Och så klart så är det ju väldigt bra PR för dessa rika människor. FANTASTISKT. 

Nu kanske ni som läser detta tänker, "vad gör du för att bidra till att minska detta problem?!". 
Jag har en dröm, att Stockholm Stad inte ska ha en enda hemlös. Hur jag ska få den här drömmen till verklighet vet jag inte. Men jag vet en sak, jag tänker inte ge upp för ens jag sett en förändring!
Jag hoppas verkligen att det här har fått er att tänkta till. Och faktiskt kanske göra något litet för att förändra en människas situation. 

Tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar